SSAB Raahe
SSAB Raahen terästehtaalla Suomessa mittava konvertterien peruskorjaus
SSAB:n Raahen terästehtaan konvertterien käännön vaihetistojen laakereiden tulee olla käytössä vähintään 25 vuotta!
Mutta Nomon toimittamat laakerit eivät ole ihan mitä tahansa laakereita.
― Laitteiston toimivuus on elinehto jotta teräksen tuotanto ylipäätään toimii, sanoo Nomon tytäryhtiön, Porin Laakeri Oy:n Avainasiakaspäällikkö.
Nomo on jo vuosia ollut merkittävä toimittaja terästeollisuudelle yleensä, ja varsinkin SSAB:lle. Esimerkki Nomon vahvuuksista oli mahdollisuus saada osallistua SSAB:n mielenkiintoiseen tarjouskilpailuun Raahen terästehtaalla.
― Tarjosimme ratkaisua keväällä 2012, sitä seuranneiden keskusteluiden päätteeksi saavutimme lopullisen sopimuksen kesällä 2014, kertoo Porin Laakerista Avainasiakaspäällikkö.
Tehtävä on teräksen valmistuksessa käytettävien konvertterin vaihteistojen peruskorjaus.
― ”SSAB Raahen tehtaalla on meneillään terässulaton konvertterien uusiminen, jossa 26 vuotta vanhat konvertterit uusitaan nykyaikaisilla ja kustannustehokkaammilla konverttereilla. Hanke on suuruudeltaan noin 22 miljoonaa euroa ja valmistuu vuoden 2016 loppuun mennessä.”
― Minulla on ollut useita tapaamisia NSK:n asiantuntijan ja sekä SSAB:n suunnittelijoiden kanssa, jotta saimme kaikki tarvittavat tiedot, sekä laakereiden valmistukseen että haastavan kokoisten laakereiden asennukseen.
Valtavan kokoinen vaihteisto
Kohde on valtavan kokoinen vaihteisto jonka avulla konvertteria käännetään. Vaihteisto on melkein kuusi metriä leveä ja 4,7 metriä korkea.
― Laitteisto on erittäin kriittinen koko terästuotannon kannalta. Tämän tyyppisten laakereiden vaihtoväli on erittäin pitkä. Hyvällä kunnossapidolla näiden nyt asennettujen laakereiden käyttöikä on yli 25 vuotta.
― Ensimmäinen konvertteri on valmis, toinen asennetaan keväällä 2016 ja kolmas tämän vuoden lopulla.
Antoi tenkistä tukea
Nomon toimitettua ensimmäiset laakerit SSAB:lle suoritettiin laakeroinnin asennus ja sisäänajo SSAB:n alihankkijalla Santasalo Gearsilla.
― Yli kahden metrin halkaisijalla olevien kartiorullalaakereiden asentaminen kolmen kymmenes osa millimetrin päittäisvälykselle vaatii paljon osaamista ja kokemusta. Siksi Santasalolle tarjottiin asennusneuvontaa, sanoo Nomon Myynti- ja Markkinointipäällikkö.
Koska laakereiden vaihtoväli on niin pitkä, sovelluksen kuormat ovat valtavan suuret ja konstruktio on vanha, halusi SSAB teknistä neuvoa NOMO:lta ja NSK:lta usealla eri osa-alueella.
― Yhdessä autoimme SSAB:ta mm. määrittämään sopivan asennuksen jälkeisen jäännösvälyksen laakerointiin.
Suuria haasteita
Edessä oli useita haasteita. Vaihteistokotelon rakenne tuotti uusia haasteita. Nomon ja NSK:n suositus oli säätää aksiaalivälys vaaka-asennossa, mutta vaihteistokotelon rakenteen johdosta oli säätö tehtävä pystyasennossa.
― NSK:n sovellusinsinööri ehdotti erikoistyökalua joka mahdollistaisi aksiaalivälyksen säädön myös vaaka-asennossa, kerrotaan Nomolta. Ilmoitimme myös mitta-arvot joita tuli käyttää laakeri- ja hammaspyöräpaketin asennuksessa, joiden yhteispaino oli melkein 12 tonnia.
Santasalo valmisti erikoistyökalun NSK:n ohjeiden mukaan, lisäksi sovitelevyt ja kaikki oli valmiina asennusta varten.
2 250 kilon painoiset laakerit
Porin Laakerin asiantuntija oli mukana kahden NSK:n sovellusinsinöörin kanssa laakereiden asennuksessa Santasalolla syyskuussa 2015. Nomo ja NSK toimittivat Santasalon asentajille mitta-arvot ja laskentakaavat.
― Tarkkailimme laakeroinnin mittaus- ja säätötyötä ja teimme lopputarkastuksen yhdessä NSK:n kanssa. Työt sujuivat mallikkaasti, Laakerivälystä säädettäessä laakereita oli mahdotonta pyörittää käsivoimin.
― Oli käytettävä useita erikoistyökaluja jotta nämä yli kahden metrin ja 2 250 kilon laakerit saatiin asennettua vaihteistoon.
― SSAB:n, Santasalon, Nomon ja NSK:n hyvän yhteistyön ansiosta, SSAB:lla on nyt Raahessa maailmanluokan konvertterikäyttö, valmiina monen vuoden palvelukseen yhdessä tärkeimmistä perusteollisuudestamme, kertovat Porin Laakerin ja Nomon asiantuntijat yhteenvetona tästä jännittävästä haasteesta.
SSAB Raahe