Kanthal
Hiiletyskarkaistut laakerit toivat Kanthalille tärkeitä hyötyjä
Kanthalilla oli suuria vaikeuksia telojen vierintälaakereiden kanssa, jotka vaurioituivat ja aiheuttivat kalliita tuotantoseisokkeja. Yhdessä Nomon, Timkenin ja Avans Maskintillbehörin kanssa kehitettiin erikoisratkaisu, joka on tuonut merkittäviä hyötyjä. – Meillä ei ole ollut yhtään laakerivauriota sen jälkeen, kun vaihdoimme hiiletyskarkaistuihin vierintälaakereihin, sanoo Kanthalin Hallstahammarin konepajan johtaja.
Kanthal on johtava Sandvik-tuotteiden ja palveluiden globaali tavaramerkki teollisuuden lämpötekniikassa ja vastusmateriaaleissa ja tunnettu tuotteidensa erittäin korkeasta laadusta. – Erikoislaakerointimme ja osa valmistamistamme tuotteista ovat ainutlaatuisia koko maailmassa, konepajan johtaja kertoo. Suurin osa Hallstahammarin valssaamossa valmistamistamme metallilankatuotteista menevät vientiin. Ne ovat erityisen ohuita valssattuja metallilankoja, joita käytetään monissa eri käyttökohteissa ja tuotteissa kaikkialla maailmassa. Niiden ansiosta Kanthalilla on erittäin laaja asiakaskunta. Tärkeitä käyttöalueita ovat vaativa teollisuus eri segmenteissä, muun muassa energian- ja voimantuotanto, elektroniikka, petrokemian teollisuus, lääketieteellinen tekniikka, ajoneuvo- ja lentokoneteollisuus.
Herkkä tuotantoympäristö
Kanthal on ollut Nomon jälleenmyyjän Avans Maskintillbehör AB:n asiakas jo monen vuoden ajan. Muutamia vuosia sitten kun kävimme Hallstahammarin tehtaalla, konepajan johtaja näytti meille teloissa käytettävien vierintälaakereiden vaurioita. Vaativan ympäristön takia laakerit altistuvat suurelle kuormitukselle. Konepajan johtaja kertoo, että halkaisijaltaan noin metrin kokoiset laakerit vaurioituivat säännöllisin välein ja niiden vaihtaminen aiheutti kalliita tuotantoseisokkeja. – Kun näimme laakerivauriot, tulimme nopeasti tulokseen, että hiiletyskarkaistut vierintälaakerit toimisivat paremmin. Hiiletyskarkaistu laakeri on kestävämpi kuin perinteinen laakeri, sanoo tekninen asiantuntija Avans Maskintillbehöristä Västeråsista, joka työskentelee lähellä teollisuusasiakkaitaan.
Suuri sitoutumisaste
Nomon ja Avans Maskintillbehörin asiantuntijat alkoivat etsiä syitä laakeriongelmaan yhdessä Kanthalin konepajan johdon kanssa. – Tutkimme, millaisia ratkaisuja markkinoilta löytyy ja mitä voitaisiin parantaa. Kanthalin Hallstahammerin konepajan johtaja on erittäin tyytyväinen sitoutumiseen, jota kaikki osoittivat löytääkseen ratkaisun.
Kehitystyö kesti kaikkiaan pari vuotta.
– Aloimme keskustella ideoista Avans Maskintillbehörin asiantuntijan kanssa ja saimme yhteyden Nomon teknisiin asiantuntijoihin, jotka todella perehtyivät ongelmaan löytääkseen ratkaisun. Nomo on myös suorittanut seurantaa ja kaikki on toiminut valtavan hyvin. Myös Timkenin tekniset asiantuntijat kävivät meillä ja osallistuivat kehitystyöhön.
Suurin hyöty
Ratkaisu oli käyttää sovelluksessa Timkenin hiiletyskarkaistuja erikoislaakereita. – Hiiletyskarkaistu laakeri on jonkin verran kalliimpi verrattuna perinteiseen laakeriin, mutta vastapainona sen käyttöikä on pidempi. Suurin hyöty on, että voimme ylläpitää tuotantokapasiteettimme estämällä suuret vauriot ja kalliit tuotantoseisokit, Hallstahammarin konepajan johtaja sanoo. – Koska on kyse suurista rahoista, haluamme olla varmoja, että kaikki toimii kuten pitääkin vaihtaessamme uuteen ratkaisuun. Kaikki osapuolet uskoivat, että se johtaisi parannuksiin ja maksaisi itsensä takaisin hän jatkaa. Yrityksen johto näytti vihreää valoa hänen esitellessään ratkaisun, joka johtaisi telojen vierintälaakereiden pidempään käyttöikään ja tuotantoseisokkien vähenemiseen. – Osoittautui, että Kanthal halusi tehdä kehitystyötä ja uskalsi panostaa siihen, että kaikki toimisi tuotannossamme optimaalisesti.
Uusi valvontajärjestelmä
Kanthal on käyttänyt keväästä 2016 lähtien pelkästään Timkenin hiiletyskarkaistuja vierintälaakereita erittäin hyvin tuloksin. – Meillä ei ole ollut laakerivaurioita sen jälkeen, kun vaihdoimme uusiin ja analysoimme nyt telan ja laakerit joka kolmas kuukausi. Meillä on kolme täydellistä laakerisarjaa, jotka käsittävät yhteensä 12 hiiletyskarkaistua laakeria. Se tarkoittaa, että meillä on yksi sarja käytössä, yksi sarja kunnostettavana ja yksi valmis sarja varalla vaihdettavaksi lyhyellä varoitusajalla. Kanthal on asentanut lisäksi valvontajärjestelmän laakereille ja laakeripesille, minkä ansiosta komponentit voidaan vaihtaa ajoissa, jos ilmenee merkkejä kulumisesta. – Meillä on tärinämittari, jonka avulla havaitsemme halkeamat ja vauriot aikaisessa vaiheessa ja voimme suunnitella helpommin tuotantoseisokin vaihtoa varten.
Kestää suuremman kuormituksen
Selitys Kanthalin telojen laakeriongelmiin oli, että uudet tuotteet ja kovemmat metalliseokset yhdessä kasvavien määrien kanssa lisäsivät laakeripesien ja laakereiden kuormitusta. Kanthalin Hallstahammarin valssaamo otettiin käyttöön 1950-luvulla. Alussa valssattiin betonirautaa ja lattaterästä. Sittemmin kehitys on johtanut uusiin tuotteisiin ja kovempiin metalliseoksiin, mikä asettaa tiukemmat vaatimukset tuotantolaitteille. – Teloihin kohdistuu suuria voimia. Hiiletyskarkaistujen vierintälaakereiden kanssa meillä on enemmän pelivaraa, koska ne kestävät suurempaa kuormitusta ja toimivat paremmin. Jos haluamme olla valmiita tulevaisuuteen, kaluston on oltava ajan tasalla.
”Kovemmat metalliseokset asettavat suurempia vaatimuksia. Ratkaisu löytyi hiiletyskarkaistuista erikoislaakereista.”