Nordic Sugar Condition Monitoring

Nordic Sugar Condition Monitoring

Able-kunnonvalvonta sokeritehtaassa

 

Pian sen jälkeen, kun Nordic Sugar of Denmark löysi Nomon Able-kunnonvalvontaratkaisun, palvelu on asennettu ja pilottihanke käynnissä. Nordic Sugarin teknisen kunnossapidon johtajalle tämä on vasta alku: ”Tärkeintä on kokeilla uusia asioita. Jos teemme asiat aina samalla tavalla, miten voimme löytää tien parempiin tuloksiin?”

 

Markkinoilla on jo valmiita järjestelmiä, mutta nyt saan tarkempia mittaustuloksia ja tulokset raportoidaan reaaliajassa älypuhelimeeni, mukavan selkeään käyttöliittymään. ”Innostuin ideasta heti”, sanoo Nordic Sugarin teknisen kunnossapidon päällikkö.

 

Palvelu edellyttää antureiden asennusta sokeritehtaan vaihteisiin mittaamaan vaihteen kunkin laakerin värähtelyjä. Lukemia verrataan kyseisen laakerin normaaliarvoihin ja pienikin poikkeama havaitaan välittömästi. Heti saatavilla olevien tietojen perusteella hän voi sitten arvioida, onko ongelma kiireellinen vai voidaanko se korjata myöhemmin. Tämä tieto mahdollistaa tehtaan koneiden jatkuvan ylläpidon tehokkaamman suunnittelun niin ajan kuin kustannustenkin suhteen. Tärkein hyöty on kuitenkin laitoksen odottamattomien käyttöhäiriöiden välttäminen, koska jokainen seisokkiminuutti tarkoittaa menetettyä tuottoa.

 

Älykkäät ratkaisut mahdollistavat innovatiivisen palveluntarjonnan ja tehokkaamman tuotannon

 

Projektipäällikkönä toimii Nomon aluemyyntipäällikkö Tanskassa. Hän näkee uuden palvelun herättävän kiinnostusta ja on vakuuttunut siitä, että paljon uusia asiakkaita seuraa Nordic Sugarin jalanjälkiä, koska he näkevät, kuinka helppoa on saada laakerit täysin hallintaan ja parantaa siten toiminnan luotettavuutta. ”Nordic Sugarin teknisen kunnossapidon johtaja on niin sitoutunut! On hienoa nähdä niin positiivinen vastaus, kun muutamme ajatteluamme ja luomme tuotteisiimme liittyviä oheispalveluja. Tavoitteemme on osaamisemme ja ratkaisujemme avulla parantaa ja tehostaa asiakkaan toimintaa. Asiakas on kuningas, se on niin yksinkertaista”, Nomon myyntineuvottelija kertoo.

 

Toimimalla tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa Nomo ymmärsi tällaisen ratkaisun tarpeen – asiakkaat olivat pettyneitä olemassa oleviin ratkaisuihin, jotka usein tuottivat tuloksia liian myöhään ja myös paljon korkeammin kustannuksin. ”Näemme, että kunnonvalvonta kehittyy edelleen ja konserni haluaa meidän tutkivan tätä asiaa paljon tarkemmin. Jatkamalla tällä tiellä pystymme yhdistämään liiketoimintajärjestelmämme ja tarjoamaan oikean tuotteen jo ennen kuin asiakas itse huomaa muutoksen tarpeellisuuden. Näin tekniikka johtaa meitä”, Nomo Groupin myynti- ja markkinointijohtaja toteaa.

 

”Nordic Sugarin projekti on vasta alkua siinä, mitä lisäarvoa teknologia voi tuoda perinteisiin tuotteisiimme”, ennustaa Nomon myyntineuvottelija Tanskassa.

Sokerijuurikkaita voidaan korjata vain neljä kuukautta vuodessa, mikä luo painetta Nordic Sugarin tuotannolle Tanskassa. Kriittisimpiä kuulalaakereita valvovat anturit vähentävät sekä koneisiin että henkilökuntaan kohdistuvaa rasitusta.

Hyviä värähtelyjä? Kun koneiden laakereista saadaan tarkka kokonaiskuva, Nomo voi auttaa asiakkaitaan välttämään rikkoutumisia ja pitämään tuotannon jatkuvasti käynnissä ympäri vuorokauden.

 

Kuva: Johanna Hanno.

www.nordicsugar.com

AxInter Annual Review 2016

 

 

Able-kunnonvalvonta sokeritehtaassa